Dette burde være enkelt: Har du en nettside som med helseinformasjon, så bør du ikke bruke løsninger som viser hva besøkende på nettsiden har vært interessert i.
Som jeg har skrevet her før, så er det mange som driver innenfor helse som bruker ulik sporingsteknologi på sine nettsider, bl.a. Meta (tidligere Facebook) Pixel. Slike løsninger gir tredjepart, som Meta, informasjon om hvilke nettsider som besøker nettsidene er interessert i. Martin Gundersen og Ine Julia Rojahn Schwebs viser hvor ille det kan gå i denne artikkelen.
Cookie-samtykket for siden som omtales i artikkelen finnes i bildet ovenfor. Informasjonen som gis i samtykket er dette, med informasjon om Meta Pixel merket – se bildet til høyre.
Jeg har derfor laget en enkel oppskrift på hvordan man skal forholde seg om man har tilbyr tjenester eller produkter knyttet som være relatert til helse på nettsidene
1. Sjekk om du bruker Meta Pixel eller tilsvarende løsninger som sporer brukere av nettsidene. Dette kan enten stå i din personvernerklæring (hvis du har vært flink) eller så kan du sjekke selv enten ved å gå inn på cookies i din browser. For å avdekke Meta Pixel spesielt, kan du gå inn i koden på nettsiden og søke etter «Pixel» eller installere dette verktøyet.
2. Bruker du Meta Pixel (eller tilsvarende løsninger som sporer brukere): Ta det vekk selv eller få noen til å hjelpe deg med å fjerne det.
3. Bruker du ikke Meta Pixel mv.: Fint, og tenk deg om to ganger før du bruker noe slikt. Det finnes andre verktøy som gir god informasjon om bruk av nettsidene uten at det samles inn eller utleveres opplysninger om enkeltpersoner.
Ovennevnte er også i tråd med Datatilsynets anbefaling om å gjennomgå bruken av sporingsteknologi på nettsider (se artikkelen nedenfor).
Det er ennå mange som bruker Meta Pixel. Etter en sjekk som tok ca. 10 minutter fant jeg et titalls psykologer som bruker Meta Pixel og andre sporingsløsninger. Det er for øvrig ikke tillatt å bruke Meta Pixel til helsetjenester eller dele sensitive opplysninger som helseopplysninger med Meta etter Metas egne brukervilkår.
Det er ingen grunn til at en psykolog (eller andre som driver med helsetjenester) skal bruke slike løsninger, så her bør man rydde opp! Kanskje særlig før Datatilsynet banker på døra.